Hukum Gosok Gigi Ketika Berpuasa


Dalam sebuah hadis sahih Rasulullah s.a.w. bersabda “Aroma mulut orang yang puasa, lebih harum di sisi Allah dibandingkan dengan aroma minyak misik”(Muslim, Tirmidzi dll).

berdasarkan hadis diatas, ulama Syafi’i, Maliki dan Hanafi mengatakan bersiwak, termasuk juga gosok gigi adalah bertujuan untuk membersihkan mulut. tetapi hukumnya makruh setelah masuk waktu zuhur hingga ke maghrib. Melakukannya pada waktu pagi hingga siang tetap disunnahkan.

Rasulullah SAW bersabda.
Ertinya : Seandainya tidak memberatkan umatku, nescaya aku menyuruh mereka untuk bersiwak setiap kali wuduk atau setiap kali masuknya waktu solat” [Hadits Riwayat Bukhari 847, Muslim 252 semisalnya].

Hadis diatas menerangkan bahawa Nabi SAW bersiwak setiap kali masuk waktu solat walaupun di bulan ramadhan. ini kerana bersiwak itu dapat membersihkan mulut daripada asid asid yang berlebihan di dalam mulut, walaupun hukumnya makruh untuk menggosok gigi setelah zuhur hingga maghrib. sekiranya anda hendak mempraktikkan hadis ini di bulan ramadhan, anda boleh lakukan tetapi hukumnya makruh (ditinggalkan dapat pahala, bila dilakukan tidak mendapat dosa).

Kesimpulannya, berdasarkan artikel ini antara perkara makruh ketika puasa adalah menggosok gigi setelah tergelincirnya matahari, yakni setelah masuk waktu zuhur hingga ke maghrib. dan anda disyorkan supaya menggosok gigi pada waktu pagi sebelum masuk waktu zuhur. 

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Fakta Dan Kisah Bumi | Bloggerized by Kisah Bumi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...