Keburukan Makan Kerang Terlalu Banyak



Kerang adalah salah satu komoditi utama sea food yang akrab di masyarakat. Namun, masyarakat yang gemar sea food yang satu ini diminta untuk waspada, mengingat sifat kerang selama hidupnya yang disebut Oseanografi LIPI, seperti penyedot debu.

Oseanografi LIPI menyebut, tidak seperti ikan yang aktif berenang, kerang cenderung statis. "Kerang itu seperti penyedot debu. Dia akan menghisap apa saja yang didekatnya, termasuk logam berat. Di dalam tubuh kerang, logam tersebut dimanipulasi kerang," kata Kepala Oseanografi LIPI, Zainal Arifin.

Zainal menambahkan, "Kerang tidak menderita efek apapun, namun tidak demikian dengan manusia. Penumpukan logam berat akan membahayakan kesehatan."

Selain itu, sambung Zainal, kerang juga menjadi bioindikator untuk kualitas air. Banyaknya kerang mengindikasikan kualitas air patut dipertanyakan. Hal ini dikarenakan nutrisi untuk hidup kerang meliputi nitrogen dan fosfat berlimpah. Kedua zat tersebut berasal dari limbah rumah tangga yang air.

Kerang telah menjadi sandaran hidup para nelayan. Pencemaran menyebabkan hasil tangkapan semakin minim dan beralih pada budidaya kerang. Pada 2003 tercatat ada 3.410 keramba bambu (bagan). Kapasitas produksi per hari adalah 120 sampai 175 ton.

15 comments:

Titisan Hujan said...

feberet kerang nih
adoiii...kerang boleh menyebabkan gout

Azriff Aziz said...

fuhhh mujur gua tak makan kerang nih..hahaha

nice info..

the fikirman said...

tanx for info..
kerang kat mesir besaq2 tapak tangan .

belambak kat pantai , arab x makan
kami budak2 malaysia , bawak balik berguni2..
sampai x larat makan . :D

Nina said...

ehm,sepatutnya nina kene makan dulu kerang banyak2 sebelum baca info ni..btw,good info..

the fikirman said...

terima kasih follow gua kisah bumi,
ludahkan kisah2 yg lebih konspirasi !!

Cik Pensil said...

kerang makan dengan air asam best oh! :D

Aaizaatt Bin Azhar said...

er. takut dah nak makan kerang

Scarlett O'Hara said...

Sangat suka makan kerang suatu ketika dulu.

Amie said...

Terima kasih atas perkongsian info tentang kerang.... salam kenal follower 217.

ZouL said...

wah.bahaya gk kerang ni.nsb bek gua tak makan kerang2 nii

Tinta Lana said...

Salam KB.

Alah..aku dah la suka makan kerang..huhuhu. Tapi tak selalu..sebulan sekali.. ok kot. kan, kan, hehehe

Tak silap den, seafood memang tak digalakkan makan sangat..kecuali ikan..yg lain2 banyak menyumbang pada penyakit, gout terutamanya.

Cik Yaya said...

nsaib la kerang bukan fevret seafood yaya..
mmg jrng makan..lau termakan boleh tkelua balik..
punyela xsuke dgn kerang ni..
huuu ;p

sedutzone said...

nak makan sekali sekala leh la... tak makan langsung pon xleh gah... ahakz...

clicksomemore said...

Magnificent site. Plenty of helpful information here. I am sending it to some friends ans additionally sharing in delicious. And of course, thanks to your sweat!i got something good to share..come visit me sometimes :D

Anonymous said...

makan p la apa pon kalau dah terlampau banyak makan apa pon bahaya jugak

Post a Comment

 
Design by Fakta Dan Kisah Bumi | Bloggerized by Kisah Bumi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...