Kenapa Kucing Makan Rumput?



1) Kucing makan rumput adalah kerana untuk mengharapkan dengan makan rumput, ia akan mengakibatkan ia seperti “keracunan” atau “sakit” kerana untuk mengeluarkan racun atau sakit yang ada di dalam perut atau badannya. Ini adalah kerana ia mengalami gangguan pencernaan di dalam saluran perut. Sesetengah laman web menyatakan, ia jugak kerana untuk memuntahkan semula bahan didalam perut. Contohnya gumpalan bulu. Bulu jika tertelan dan tidak dikeluarkan amat bahaya untuk kesihatan kucing dan boleh mengakibatkan radang pada intestine kucing tersebut. Cuba korang lihat atau observe, lepas kucing nie makan rumput, ia akan senyap tidak bergerak beberapa saat, kemudian akan merasa mual seperti keracunan, dan kemudian akan memuntahkan sesuatu.



2) Kucing adalah haiwan karnivor dimana kucing kebiasaanya makan daging dan ikan. tetapi, kucing juga seperti manusia memerlukan keseimbangan badan seperti calcium, protein dan sebagainya. Oleh itu kadang- kadang, kucing memakan rumput @ sayur adalah untuk menambah serat di dalam badan. 


2 comments:

Anis said...

Rumput tu sayur gak eh ? haha . Btw , Lembu makan rumput coz tu jugak ke ?

Diari Si Froggie said...

kucing aida pun dalam seminggu tu mesti 2x cam tu dia makan rumput.. lepas tu mesti muntah semula.. Alhamdulillah dia sihat sentiasa.. selalu aida dgr mcm no 1 tu sebab kucing mkn rumput. hehe

Post a Comment

 
Design by Fakta Dan Kisah Bumi | Bloggerized by Kisah Bumi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...