Antara Tempat Terunik Di Dunia



Tuhan memang Maha Indah. Semua yang Dia ciptakan baik di bumi, langit atau luar angkasa tidak ada yang berlebihan. Semua menarik dan sesuai lakarannya. Termasuk sembilan tempat terunik sekaligus terindah di bumi ini. Mari kita lihat satu persatu sembilan tempat indah ini.


1. Caño Cristales


Cano Cristales adalah sungai Colombia terletak di Serrania de la Macarena, wilayah Meta. Sungai ini biasa disebut "Sungai Lima Warna", "Pelangi Cair" atau bahkan "Sungai Maha Indah di Dunia" kerana alga yang dihasilkan berwarna - warni seperti merah, kuning, hijau dan biru di bahagian bawah sungai yang menampakkan keindahan luar biasa.

Malangnya, pemandangan indah itu tidak dapat kita saksikan setiap saat kerana ganggang - ganggang itu muncul antara tempoh basah (musim hujan) dan kering (musim kemarau), ketika itulah Cano Cristales akan menampilkan pesonanya. Warna-warni pelangi akan menutupi seluruh sungai. Itupun hanya berlangsung beberapa hari, selebihnya Cano Cristales sama seperti sungai - sungai pada umumnya.


2. Vale Da Lua


Vale Da Lua adalah tumpukan batu yang telah diukir oleh Sungai San Miguel. Batu-batu ini terkena hakisan dari sungai tetapi hakisan yang menimpa justeru membentuk bentuk - bentuk yang indah dan berwarna abu - abu seperti bulan. Oleh kerana itu dinamakan lembah bulan. Lembah bulan mempunyai beberapa formasi batuan tertua di dunia, yang dianggarkan berusia 1.8 bilion tahun. Hakisan sungai telah mencipta, gua-gua, air terjun dan formasi batuan aneh, dan membentuk sebuah labirin di dinding ngarai yang sempit. Hebatnya, ketika dilihat dari ruang angkasa, daerah yang paling bercahaya di bumi adalah lembah bulan ini.


3. Fly Geyser Reno


Fly Geyser-Reno terletak di Nevada. Dia tidak sengaja terbentuk dari pengeboran telaga pada tahun 1916. Pengeboran mengarah pada sumber panas bumi, oleh kerana itu bukan air telaga yang di dapat, malah air panas dari dalam perut bumi menyembur ke luar. Semburannya yang begitu kuat mengandungi mineral - mineral yang lantas membentuk gunung kecil dengan tinggi sekitar 5 kaki. Semburan ini juga membentuk geyser - geyser kecil di sekitarnya. Kerana semburan air panasnya begitu kuat dan menyengat, Fly Geyser-Reno menjadi kawasan terlarang untuk umum.


4. Rio Tinto


Rio Tinto terbentang dari Banjaran Sierra Moreno ke Teluk Cádiz di Huelva, Sepanyol. Rio Tinto ertinya sungai merah dan ini sesuai dengan kenyataan yang ada. Tingginya kadar besi dalam air menyebabkan warna merah di sungai.Penambangan yang ada di sungai ini adalah tembaga, emas dan perak yang telah ada sejak zaman dahulu, dan merupakan lombong tertua di dunia. Konon ada sejak zaman Raja Salomon. Warnanya yang merah menyala ternyata bukan bererti tidak ada makhluk hidup di dalamnya, kerana ada beberapa makhluk hidup yang masih boleh bertahan di sana. Mereka umumnya makhluk hidup yang sudah terbiasa hidup di persekitaran bahaya.


5. Chamarel Falls dan Colored Earth


Republik Mauritius adalah sebuah negara pulau yang terletak di luar pantai tenggara Afrika. Ini adalah bahagian dari negara kepulauan yang terbentuk daripada sebuah gunung berapi bawah laut yang masih aktif. Mauritius adalah rumah bagi dua keajaiban alam. Yang pertama adalah Chamarel Falls, dengan tiga air terjun tipis yang jatuh sekitar 300 kaki ke dataran tinggi. Mereka adalah air terjun tertinggi di Mauritius. Sebelumnya Mauritius hanya dikenali kerana air terjunnya, tetapi pada tahun 1960, bukit pasir berwarna ditemui. Pasir berwarna diciptakan dari tanah liat yang diperbuat daripada lava menjadi sejuk pada waktu yang berbeza.

Kesannya menyebabkan warna - warna pasir yang berbeza. 7 warna yang terbentuk adalah merah, coklat, ungu, hijau, biru, ungu dan kuning. Yang paling unik dari pasir ini adalah kenyataan bahawa jika anda mengambil semua warna dan mencampuran mereka menjadi satu, maka mereka secara ajaib akan berasingan dan bergabung semula dengan kumpulan warna yang benar pada awalnya tadi. Bagaimana ini berlaku adalah suatu misteri bagi para saintis yang telah cuba untuk memecahkan sifat aneh pasir ini. Misteri lain pasir adalah bahawa tidak ada hakisan kelihatan.

6. Spotted Lake of Osoyoos (Danau Bercorak Osoyoos)


Tasik Osoyoos terletak di British Columbia, tepat di sempadan negara bahagian Washington. Tasik ini menjadi unik kerana berbentuk puluhan kolam kecil dalam satu lingkaran tasik yang besar. Tasik Osoyoos terbentuk bukan kerana buatan manusia, tasik ini terbentuk secara semulajadi kerana kandungan dari pelbagai deposit mineral yang ditemui di dalamnya.

Tasik Osoyoos kaya akan kalsium, natrium dan magnesium sulfat (Epsom salt). Dalam sebahagian tasik kecil tersebut malah terdapat perak dan titanium. Orang Indian kuno yang telah mengenal tasik ini menyebut tasik tersebut sebagai Okanagan Kliluk kerana warna tasik berubah dalam setiap musim. Selama musim panas, kerana air menguap, bintik-bintik yang terbentuk mempunyai warna yang berbeza bergantung pada mineral yang ada. Bintik-bintik dan bentuk jalan setapak mengkristal warna yang berbeza. Warna boleh putih, kuning, biru atau hijau. Tasik ini merupakan harta peribadi, jadi sangat sukar untuk dapat melihatnya.


7. The Plain of Jars (Dataran Jars)


Dataran Jars adalah salah satu misteri arkeologi tertua di Asia Tenggara. Terletak di dataran tinggi Xieng Khouang, di pergunungan Indocina, ada sekitar 90 halaman yang berbeza dalam bentuk menyerupai bekas. Setiap laman web mengandungi 1-400 bekas. Dianggarkan tercipta sekitar 3,000 tahun yang lalu dari batu pasir, batu kapur, granit, breksi dan konglomerat, dengan majoriti terbuat dari batu pasir. Jar tertinggi adalah sekitar 9 kaki. Sekilas mereka tampak ditempatkan sembarangan, dengan beberapa yang berdiri tegak dan orang lain pada sisi mereka, menunjuk ke arah yang berbeza. Kajian lebih lanjut telah mendedahkan bahawa bekas ditempatkan di kedudukan yang membentuk pola-pola kumpulan-kumpulan bintang-bintang. Telah ada banyak spekulasi tentang tujuan dari bekas dibuat, pertama adalah sebagai tempat minum raksasa, kedua-dua digunakan untuk mengumpul air hujan, atau bahkan sebagai bekas pengebumian. Sebahagian besar bekas kosong, tetapi beberapa dijumpai dengan tubuh ada di dalamnya, atau diisi dengan patung-patung miniatur Buddha.


8. Sanqingshan


Sanqingshan adalah sebuah Taman Nasional kecil dekat kota Shangrao di provinsi Jiangxi, China. Oleh masyarakat Cina, daerah ini Sanqingshan adalah tempat suci, tempat meditasi oleh penganut Taoisme. Mereka meyakini jika bermeditasi di sini, maka jalan menuju keabadian akan terbentang luas. Sanqingshan diselimuti kabut selama 200 hari dalam setahun. Kabut memberikan nuansa mistik dari gunung, bersama dengan beribu-ribu sungai yang terbentang, granit formasi yang menyerupai siluet manusia dan haiwan, dan pohon pinus berbentuk aneh. Sanqingshan adalah rumah bagi sekitar 2,500 spesies tanaman.Obat - ubatan tradisional Cina tentu tidak asing bukan? Di sinilah mereka mencari tanaman - tanaman berkhasiat itu.


9. Nine Hells of Beppu (Sembilan Neraka dari Beppu)


Beppu adalah pengeluar air geothermal kedua terbesar di dunia. Terletak di Pulau kusyu, Jepun, Beppu adalah kawasan pelancongan yang sangat terkenal di sana, namun sayangnya belum begitu terkenal di dunia. Neraka 1 adalah Umi Jigoku yang bererti "neraka laut". Kolam biru yang saking panasnya boleh juga untuk merebus telur. Neraka 2 adalah Oniishibou, yang bererti "neraka kepala gundul". Ini kerana lumpur abu-abu yang ada di dalamnyan mendidih. Gelembung lumpur di permukaannya menyerupai kepala yang dicukur sami. Neraka 3 adalah Shiraike Jigoku bererti "neraka kolam putih". Namanya saja putih, pasti kandungannya air yang putih mendidih disebabkan oleh kepekatan kalsium tinggi. Neraka 4 adalah Jigoku Yama bermaksud "neraka gunung. Yama Jigoku dibuat oleh sebuah gunung berapi memuntahkan lumpur yang begitu banyak sehingga mencipta sebuah gunung kecil yang dikelilingi oleh kolam-kolam kecil.

Neraka 5 adalah Kamada Jigoku yang bermaksud "memasak periuk neraka". Ini adalah kumpulan air panas mendidih yang diapit oleh patung setan merah dengan perawakan sebagai tukang masak. Neraka 6 adalah Oniyama Jigoku, bererti "gunung setan neraka". Oniyama adalah aliran yang sangat kuat yang boleh menarik kereta ke dalamnya, dan juga rumah bagi sekitar 100 buaya neraka. Neraka 7 adalah Kinryu Jigoku "emas naga neraka". Musim semi ini adalah ciri-ciri dengan naga mengepul. Wap dibekalkan oleh wap musim semi dan diarahkan keluar dari lubang hidung naga. Naga memberikan ilusi terbang kerana air menyembur keluar ketika matahari terbit. Neraka 8 adalah Chinoike Jigoku, yang bermaksud "darah kolam neraka". Ini kerana airnya berwarna cerah kemerahan disebabkan oleh besi yang mengandungi mineral. Neraka 9 adalah Tatsumaki Jigoku, yang bermaksud "air pancut neraka". Tatsumaki adalah air pancut yang menyembur setiap 30 minit dan mempunyai suhu sekitar 105 darjah Celcius.

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Fakta Dan Kisah Bumi | Bloggerized by Kisah Bumi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...