Blue Marlin Kapal Terbesar


Bila cakap pasal kapal yang gah berlayar di lautan pasti yang tahu mengenai kewujudan Titanic yang pernah menjadi lagenda suatu ketika dahulu. Namun sekarang teknologi semakin canggih,dunia semakin maju. Tidak mustahil kapal yang jauh lebih hebat bakal dicipta.


Sebuah kapal telah dicipta dalam era teknologi yang semakin maju yang diberikan nama Blue Marlin. Ia sememangnya sebuah kapal luar biasa. Daripada salah satu gambar ini anda akan melihat bagaimana ianya mampu mengangkut 22 kapal yang masing masing mempunyai berat 3000 ton.

Kapal ini merupakan kapal raksasa yang digunakan untuk mengangkut barang yang ukurannya cukup besar, dimana dia mampu mengangkut barang hingga 75 000 tan.

Blue Marlin mempunyai panjang 217 meter dan tingginya 42 meter. Ukuran dek kapal tersebut sangat luas sehingga dua kali ganda luas padang sepak bola, jadi anda mampu bayangkan seberapa besarkah kapal Blue Marlin ini.

Kapal dengan 24 orang krew ini sememangnya biasa mengharungi luasnya samudera dan dipandu dengan kelajuan sehingga 13 knot, bertenaga mesin diesel dengan kekuatan sebanyak 17 000 tenaga kuda.

Rekod yang pernah di pecahkan adalah ketika kapal ini berjaya mengangkut sebuah semi submersible rig yang mempunyai berat mencapai 600 00 ton dari Korea menuju Corpus Christi, AS, pada 2004 lalu.

Namun kapal gergasi yang dilancarkan pada tahun 1999 ini, sebagai kapal terbesar dari jenisnya akan digantikan oleh Dockwise, adik kepada Blue Marlin yang akan selesai pada akhir tahun ini yang sedang di siapkan di Korea, dimana sang adik ini dianggarkan akan mampu mengangkut beban hingga 110 000 tan.


0 comments:

Post a Comment

 
Design by Fakta Dan Kisah Bumi | Bloggerized by Kisah Bumi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...