15 Fakta Tentang Kematian Di Dunia



1. Amalan menguburkan orang mati mungkin sudah bermula sejak zaman Nabi Adam, namun kubur tertua yang pernah ditemui adalah berumur 350.000 tahun lalu, sebagaimana dibuktikan oleh sebuah lubang sepanjang 45 kaki di Atapuerca, Sepanyol, yang dipenuhi dengan fosil 27 hominid spesies Homo heidelbergensis, kemungkinan moyang Neanderthal dan manusia moden.

2. Pencetus kematian di semua kes, adalah kekurangan oksigen yang menyebabkan kekejangan otot, atau fasa “agonal,” dari agon kata Yunani, atau kontes.

3. Dalam masa tiga hari selepas kematian, enzim-enzim yang dicerna selepas makan malam, akan mula memakan tubuh mayat. Ruptur sel menjadi makanan bakteria untuk hidup dalam usus, yang melepaskan gas berbahaya cukup untuk mengasapi tubuh dan memaksa mata menonjol keluar.

4. Banyak cara kitar semula ditempuh: Kematian di Amerika memberikan sumbangan sebanyak 827.060 galon pembalseman cecair formaldehid, metanol, dan etanol ke dalam tanah setiap tahun. Kremasi mengepam dioxin, asam klorida, sulfur dioksida, dan karbon dioksida ke udara.

5. Sebuah syarikat Sweden, Promessa, membuat tubuh mayat beku-kering dalam nitrogen cair. Mereka mendakwa ini pengebumian “ekologi” dan akan terurai dalam 6 hingga 12 bulan.

6. Zoroastrianisme di India meninggalkan tubuh orang mati untuk dimakan oleh burung nasar.

7. Burung bangkai dapat tenat dan mati selepas makan bangkai ternakan yang mengandungi diklofenak, anti-inflamasi yang digunakan untuk meringankan demam pada ternakan.

8. Ratu Victoria berkeras minta dikuburkan dengan jubah suaminya yang sudah lama meninggal, Putera Albert, dan gips tangannya.

9. Di Madagascar, keluarga menggali tulang saudaranya yang telah meninggal dan mereka melakukan parade di sekitar desa dalam upacara yang disebut famadihana. Selebihnya kemudian dibungkus dalam sebuah kain kafan yang baru dan dimakamkan kembali.

10. Selama pengembangan kereta api di Mesir pada abad ke-19, syarikat pembinaan mencari mumia begitu banyak sehingga mereka menggunakannya sebagai bahan bakar lokomotif.

11. Ahli falsafah Inggeris, Francis Bacon, pengasas kaedah ilmiah, meninggal pada 1626 kerana pneumonia selepas mengisi ayam dengan salji untuk melihat apakah sejuk akan mempertahankannya dari kebusukan.

12. Kerana organ terbentuk selama perkembangan embrio, maka beberapa sel harus melakukan bunuh diri. Tanpa kematian sel yang seperti telah diprogramkan, kita semua akan lahir dengan kaki berselaput seperti bebek.

13. Pada tahun 1907 seorang doktor Massachusetts melakukan percubaan dengan katil yang direka khusus dan melaporkan bahawa tubuh manusia kehilangan 21 gram saat tenat. Ini telah diterima secara meluas sebagai fakta sejak itu.

14. Lapan puluh peratus orang di Amerika Syarikat mati di rumah sakit dan lebih banyak orang bunuh diri di New York City daripada yang dibunuh.

15. Dianggarkan bahawa 100 bilion orang telah terbunuh sejak manusia mulai ada.

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Fakta Dan Kisah Bumi | Bloggerized by Kisah Bumi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...