Petua Hilangkan Calar Pada Cermin Jam


Hampir semua orang ada jam. Kalau bukan jam tangan, tentu ada jam pada telefon bimbit. Sekarang ini kita sudah jarang dengar orang bertanya, “pukul berapa sekarang encik?”.
Kalau masa dulu-dulu dalam satu hari sudah tentu sekurang-kurangnya ada sekali orang akan bertanyakan waktu pada mereka yang memakai jam tangan. Sebelum kemunculan quartz, pereka cipta jam menggunakan seni mekanikal halus untuk membuat jam, maka tidak hairanlah harganya agak mahal pada waktu itu.

Jam yang lama dipakai sudah tentu tidak akan lepas dari tercalar apabila bergeser dengan benda keras. Ini akan meninggalkan kesan halus yang dapat menghapuskan keindahan jam yang kita pakai. Jika sebula satu calar kecil, lama-lama akan ada berpuluh-puluh calar pada jam kita.

Jika anda ada jam yang anda sayang tetapi ada kesan calar yang banyak pada jam-jam tersebut, jangan risau. Anda boleh memulihkannya seperti baru bersinar-sinar dengan menggunakan ubat gigi. Calitkan sedikit ubat gigi pada jari anda dan gogok pada permukaan cermin yang bercalar itu.

Jika ada banyak, buat lah sekerap mingkin sehingga kesan calarnya hilang. Anda boleh cuba sekarang jika ada jam anda yang calar.

1 comments:

Noor Mala Binti Shahar said...

info bagus...tq


http://www.noormalashahar.com.my

Post a Comment

 
Design by Fakta Dan Kisah Bumi | Bloggerized by Kisah Bumi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...