Tips : Penjagaan Fizikal Diri




Cara mengelakkan keguguran rambut

- Hiris beberapa keping limau nipis dan tenyehkan isinya ke kulit kepala . Kemudian sapukan bahagian yang bermasalah dengan telur ayam yang telah dipukul sedikit . Bungkus kepala selama beberapa jam dan lemudian bilas dengan air bersih . Amalkan selalu dapat mennguatkan akar rambut .


Cara menghilangkan kerutan di dahi 

- Tarik bahagian bawah dahi ke atas dengan menggunakan kedua-dua tangan sehingga kiraan kesepuluh , setelah itu arahkan gerakan tangan ke samping dahi agar otot-otot dahi dapat tertarik .


Cara melebatkan bulu kening 

- Bakar dua biji buah keras hingga hitam . Kemudian tumbuk hingga halus . Sapukan pada kening setiap hari sebelum tidur . Keesokkannya bersihkan dengan air . Kening akan nampak lebih lebat dan menarik .


Cara melentikkan bulu mata 

- Ambil daun lidah buaya . Sapukan lendirnya pada bulu mata sebelum tidur . Lakukannya berterusan . 


Cara mengelakkan mata rabun 

- Amalkan pengambilan sayur-sayuran berwarna hijau seperti bayam , kangkung , sawi dan sebagainya kerana ia sangat kaya dengan beta karotin yang baik untuk mata .


Cara hilangkan kedutan bawah mata 

- Tekapkan hirisan timun ataupun tomato pada kedua-dua mata selama beberapa minit . Ataupun boleh tekapkannya semalaman sebelum masuk tidur .


Cara menghilangkan jerawat 

- Basuh muka dengan air basuhan beras . Setelah kering cuci dengan air bersih . Amalkan selalu .


Cara menjaga kuku 

- Pastikan kuku dibersihkan selalu terutama bagi mereka yang sering melakukan kerja rumah seperti memasak. Jangan potong kuku terlalu pendek .


Cara memutihkan gigi 

- Berkumur-kumur dengan air mineral dapat membuang kotoran dan plak yang ada pada gigi . walaupun tidak sefektif menggunakan sikat gigi , tetapi cara ini selamat untuk dilakukan . 

Cara menghilangkan parut

Basuh bersih daun lidah buaya yang segar. Sapukan lendirnya di serata kulit yang berparut setiap kali sebelum tidur. Biarkan semalaman dan cuci keesokannya dengan air suam.

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Fakta Dan Kisah Bumi | Bloggerized by Kisah Bumi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...